demo-attachment-1233-close-up-of-female-hands-using-smart-phone-while-PWQR3QP@2x

7 KRITERIA BORANG NYATA CUKAI TIDAK LENGKAP

Berikut adalah antara kesilapan biasa yang dilakukan dalam mengisi Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) semasa mengisytihar cukai pendapatan;

1. Tidak menggunakan borang nyata cukai yang ditetapkan

> Menggunakan borang yang dicetak dalam format sendiri

> Menggunakan borang yang ditanda ‘Untuk Rujukan Sahaja’

> Mengisi maklumat dalam borang nyata cukai menggunakan PENSEL

> Borang dihantar melalui faks

> Ada muka surat yang tercicir daripada Borang yang dikemukakan

 

2. Tidak menggunakan borang nyata cukai bagi tahun yang ditetapkan

Nak isytihar untuk tahun 2020, tapi guna borang 2019. Ini adalah satu kesalahan ya. Bila nak isytihar cukai anda, pastikan tahun taksiran dengan betul dan guna borang mengikut tahun yang ditetapkan.

 

3. Kesilapan dalam mengisi maklumat asas

Semasa mengisi maklumat yang diperlukan pastikan anda mengisi maklumat asas seperti nama, no kad pengenalan, dan no pendaftaran cukai dengan tepat untuk mengelakkan borang anda tidak diproses dan dipulangkan semula oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

 

4. Kesilapan memasukkan tarikh tempoh perakaunan / tempoh asas

Ini antara kesalahan biasa yang dilakukan. Bagi anda yang menjalankan perniagaan, pastikan tempoh perakaunan perniagaan anda diisi dengan tepat.

 

5. Mengisi amaun dan pengiraan cukai yang salah

> Kesilapan dalam amaun yang dimasukkan dari ruangan pendapatan sehingga cukai kena bayar.

> Jumlah amaun di ruangan ‘Pecahan Pendapatan Bercukai’ tidak sama dengan amaun di ruangan ‘Pendapatan Bercukai’.

> Ada amaun diisi di ruangan ‘Pendapatan Bercukai’ tetapi pengiraan cukai tidak ditunjukkan.

> Mengisi amaun ‘Cukai Kena Dibayar’ di ruangan ‘Cukai Dibayar Balik’ atau sebaliknya.

 

6. Butiran di Bahagian ‘Akuan Borang Nyata’ tidak diisi dengan betul

> Maklumat di bahagian ‘Akaun Borang Nyata’ tidak diisi atau tidak diisi dengan tepat.

> Tiada maklumat (Nama, No. Pengenalan / Pasport, Jawatan)

> Butiran adalah tidak sama dengan maklumat asas pembayar cukai walaupun akuan menunjukkan ‘Borang Nyata diisi bagi pihak sendiri’.

 

7. Penyata C.P.8D tidak lengkap

Penyata C.P.8D adalah penyata saraan daripada penggajian, tuntutan potongan dan maklumat mengenai potongan cukai (potongan daripada saraan)

Antara kesalahan biasa yang dilakukan berkaitan penyata ini;

i. Mengemukakan C.P.8D bagi lebih daripada satu majikan dalam satu peranti adalah TIDAK dibenarkan.

ii. Maklumat C.P.8D dalam peranti tidak menggunakan format yang telah ditetapkan oleh LHDN.

——

Apa kesan jika kita melakukan kesalahan-kesalahan di atas?

Bila kita hantar borang yang tak lengkap atau salah isi maklumat, LHDN akan pulangkan semula borang tersebut kepada kita.

Anda juga berkemungkinan boleh dikenakan penalti sekiranya berlaku kelewatan dalam mengembalikan semula BNCP tersebut kepada LHDN. Jadi, pastikan setiap maklumat yang diisi tepat dan lengkap sebelum anda menghantar BNCP anda.

Ingatan mesra pada anda; janganlah bila dah Tarikh terakhir perlu hantar & isytihar cukai baru anda sibuk nak buat kiraan cukai dan mengisi borang. Pastikan siap lebih awal, supaya anda ada masa untuk perbetulkan dan buat bayaran jika dikatakan borang anda dipulangkan semula kerana anda ada melakukan kesalahan-kesalahan di atas.

 

Semoga bermanfaat.

Rujukan: LHDN-Kriteria BNCP Tidak Lengkap 


Anda memerlukan khidmat nasihat berkenaan hal-hal persyarikatan seperti percukaian, perakaunan,  pengurusan sumber manusia dan pengurusan perniagaan? Hubungi AMACC di talian 03-89208081 atau 011-57536685 (Advisory Department). Lebih mudah isikan maklumat anda di SINI. 


“DAPATKAN ILMU2 BISNES SECARA PERCUMA DARI MENTOR2 USAHAWAN YANG BERPENGALAMAN DARI PELBAGAI BIDANG BISNESS + PERCUMA TEMPLATE PENGURUSAN DUIT BISNES BERNILAI RM97 SEKARANG!” 👇

WEBSITE: 👇

https://geniususahawan.com/

JOIN OUR TELEGRAM GROUP: 👇

https://t.me/geniususahawanadvisory

.

#GenU
#MaxCashReserve
#GeniusUsahawan

demo-attachment-1248-Mask-Group-48@2x

4 Proses Pendaftaran Cukai Enterprise

Musim pandemik ni, ramai yang memilih untuk berniaga untuk dapatkan pendapatan tambahan. Biasanya ramai yang memilih untuk berniaga dengan perniagaan jenis enterprise sebab lebih senang nak urus.

Perniagaan enterprise perlu didaftarkan dibawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Dan perlu juga mendaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi proses pembayaran cukai.

Kali ini saya nak kongsikan cara untuk mendaftar dengan LHDN.  Penting untuk anda mendaftar dengan LHDN kerana sekiranya anda tidak mendaftar dan tidak membayar cukai, Jika tertangkap anda boleh didenda sehingga 300% ke atas jumlah cukai yang dikenakan.

Proses pendaftaran enterprise di LHDN taklah rumit, mudah saja sebenarnya. Apa yang perlu anda lakukan untuk mendaftar ialah:

1.      Sediakan dokumen – kad pengenalan dan juga sijil pendaftaran perniagaan SSM. Sijil ini diperolehi sebaik saja anda mendaftar dengan SSM

2.      Pendaftaran boleh dibuat secara atas talian melalui eDaftar. Isi maklumat yang diperlukan dengan tepat

3.      Setelah pendaftaran selesai, anda akan dapat nombor rujukan fail cukai dari LHDN

4.      Seterusnya anda sudah boleh membuat e-filing. Tapi sebelum itu, anda kena dapatkan no pin untuk e-filing.

No pin ini boleh didapati melalui telefon, surat, atau lebih senang anda boleh terus pergi ke kaunter LHDN yang berhampiran dengan anda.

Mudah bukan?

Ramai yang salah faham tentang cukai ni. Mereka fikir asal berdaftar dengan LHDN saja wajib bayar cukai. Tanggapan ini ternyata salah, sebab tak semestinya anda mendaftar LHDN anda perlu membayar cukai.

Mungkin anda takkan dikenakan cukai langsung bila dah tolak segala pelepasan yang diberi oleh LHDN. Terdapat banyak pelepasan yang diberi dimana anda boleh menggunakan pelepasan tersebut se maksima mungkin.

Yang penting daftar dan hantar borang cukai untuk melaporkan pendapatan anda.

Untuk lebih lanjut anda boleh rujuk dengan ejen cukai anda tentang pelepasan-pelepasan yang wujud.

Semoga bermanfaat.

 

 


“DAPATKAN ILMU2 BISNES SECARA PERCUMA DARI MENTOR2 USAHAWAN YANG BERPENGALAMAN DARI PELBAGAI BIDANG BISNESS + PERCUMA TEMPLATE PENGURUSAN DUIT BISNES BERNILAI RM97 SEKARANG!” 👇

WEBSITE: 👇

https://geniususahawan.com/

JOIN OUR FACEBOOK GROUP: 👇

https://www.facebook.com/groups/395348818323634

JOIN OUR TELEGRAM GROUP: 👇

https://t.me/geniususahawanadvisory

 

.

#GenU

#MaxCashReserve

#SeminarGeniusUsahawan

#Ceoflix

#FinacialSwagger

amaccc default posting

Manfaat Berupa Barangan Kepada Staff – Contohnya..

Manfaat berupa barangan merupakan manfaat yang majikan berikan pada pekerja berhubung dengan pekerjaan mereka. Sebarang manfaat yang diterima oleh pekerja adalah dikenakan cukai sebagai sebahagian daripada pendapatan kasar mereka.

Contohnya, sebuah kereta syarikat diberikan kepada pekerja untuk kegunaan peribadi, ini akan menjadi manfaat yang dikenakan cukai ke atas pekerja tersebut.

Manfaat ini tidak boleh ditukarkan kepada wang, walaupun mempunyai nilai wang. Ini bermaksud, apabila manfaat itu diberikan kepada pekerja tersebut, ianya tak boleh dijual, diserah hak atau ditukarkan dengan wang tunai.

Antara contoh manfaat berupa barangan ini antaranya:

i)      Kereta

ii)     Kelengkapan rumah – perabot, aircond

iii)    Kelengkapan dapur

iv)    Hiburan dan rekreasi – Piano, TV

v)      Manfaat atau pemberian telefon talian tetap, telefon bimbit, alat kelui dan PDA (didaftarkan atas nama majikan)

Semua Manfaat berupa barangan yang diterima oleh pekerja akan dikenakan cukai.

Majikan perlu jelas tentang pengiraan setiap manfaat yang diberikan dan perlu melaporkannya dalam Penyata Tahunan Saraan Pekerja (Borang EA atau EC) dan Borang E untuk Majikan.

Bagi pekerja pula, anda dikehendaki melaporkan pendapatan yang diterima termasuk semua jumlaH MBB dalam Borang B / BE masing-masing.

Makluman penting, majikan hendaklah simpan semua rekod dan resit berhubung dengan segala tuntutan bagi perbelanjaan yang dilakukan ke atas pekerja. Rekod dan resit ini hendaklah disimpan selama tujuh (7) tahun.

Pekerja juga dikehendaki menyimpan dokumen berhubung dengan segala penerimaan berkaitan dengan pendapatan penggajian termasuk MBB.

—-

Manfaat yang dikecualikan daripada Cukai;

Terdapat beberapa manfaat yang diterima oleh pekerja yang DIKECUALIKAN daripada dikenakan cukai, antaranya:

1.    Manfaat pergigian

2.    Manfaat penjagaan anak. – Pusat jagaan kanak-kanak yang disediakan oleh majikan untuk anak-anak pekerja

3.    Makan dan minum yang diberikan secara percuma

4.    Khidmat pengangkutan percuma yang disediakan di antara rumah/“pick-up point” dan tempat kerja (pergi dan balik)

5.    Premium insurans wajib bagi pekerja asing bagi menggantikan sumbangan PERKESO

6.    Premium insurans berkelompok bagi melindungi pekerja sekiranya berlaku kemalangan

7.    Cuti semasa bekerja: tertakluk kepada pekerja dan ahli keluarga terdekat saja

i) Dalam Malaysia – tak lebih 3 kali setahun

ii) Luar negara – tak lebih dari sekali setahun dan terhad kepada RM3,000

8.    Manfaat yang digunakan oleh pekerja semata-mata untuk menjalankan tugas-tugasnya.

9.    Diskaun bagi produk majikan yang boleh digunakan atau perkhidmatan yang disediakan oleh majikan (bersyarat)

10.  Manfaat dan bil bulanan telefon talian tetap, telefon bimbit dan langganan jalur lebar (bersyarat)

11.  Manfaat rawatan perubatan

12.  Manfaat petrol (bersyarat)

—-

Walaubagaimanapun, pengecualian ini tak terpakai jika pekerja yang menerima MBB daripada majikan mempunyai kawalan ke atas majikannya.

Maksudnya disini, pekerja yang menerima MBB ini adalah pemilik, pekongsi, atau pemegang saham bagi syarikat/perniagaan tersebut.

 

Semoga bermafaat.

 


“DAPATKAN ILMU2 BISNES SECARA PERCUMA DARI MENTOR2 USAHAWAN YANG BERPENGALAMAN DARI PELBAGAI BIDANG BISNESS + PERCUMA TEMPLATE PENGURUSAN DUIT BISNES BERNILAI RM97 SEKARANG!” 👇

WEBSITE: 

https://geniususahawan.com/

JOIN OUR FACEBOOK GROUP: 

https://www.facebook.com/groups/395348818323634

JOIN OUR TELEGRAM GROUP: 

https://t.me/geniususahawanadvisory

 

.

#GenU

#MaxCashReserve 

#SeminarGeniusUsahawan

#Ceoflix

#FinacialSwagger

amaccc default posting

Cukai – Sdn Bhd Vs Enterprise – Apa Perbezaannya?

Ada sesetengah usahawan yang masih keliru tentang perkara ini. Jadi dekat sini saya nak kongsikan sikit tentang perbezaan cukai antara 2 entiti ini untuk kita sama-sama belajar

Perbezaan antara Cukai Sdn Bhd dan Cukai Enterprise, kita boleh tengok kepada 4 perkara ini;

 

1.    Borang cukai – untuk Syarikat Sdn Bhd, perlu hantar Borang C (Syarikat) & Borang Be (Gaji) untuk Pengarah. Manakala Pemilik Enterprise hanya perlu hantar satu borang saja, iaitu Borang B

 

2.    Cukai syarikat adalah cukai untuk isytihar pendapatan syarikat sepanjang tahun taksiran, tapi cukai enterprise adalah gabungan antara pendapatan perniagaan dan gaji pemilik enterprise

 

3.    Pendapatan/gaji pengarah syarikat dikira/diisytihar secara berasingan untuk pengiraan cukai individu, tapi untuk pemilik enterprise, tak perlu berasingan.

 

4.    Kadar dan struktur pengiraan cukai.

–  Cukai Sdn Bhd dikira atas kadar cukai Syarikat manakala cukai Enterprise dikira bawah kadar cukai pendapatan individu

–  Ada perbelanjaan yang boleh dituntut 100% untuk syarikat tapi enterprise tak boleh

….

Semoga bermafaat.

 


“DAPATKAN ILMU2 BISNES SECARA PERCUMA DARI MENTOR2 USAHAWAN YANG BERPENGALAMAN DARI PELBAGAI BIDANG BISNESS + PERCUMA TEMPLATE PENGURUSAN DUIT BISNES BERNILAI RM97 SEKARANG!” 👇

WEBSITE: 👇

https://geniususahawan.com/

JOIN OUR FACEBOOK GROUP: 👇

https://www.facebook.com/groups/395348818323634

JOIN OUR TELEGRAM GROUP: 👇

https://t.me/geniususahawanadvisory

 

.

#GenU

#MaxCashReserve

#SeminarGeniusUsahawan

#Ceoflix

#FinacialSwagger

Belanja EPF Boleh Kurangkan Cukai?

Tapi…

Tidak untuk caruman Pemilik Enterprise @ (Pemilik Tunggal dan Perkongsian)

Belanja caruman EPF memang merupakan perbelanjaan perniagaan. Tapi hanya CARUMAN PEMILIK PERNIAGAAN SAHAJA dianggap sebagai perbelanjaan yang tidak dibenarkan dalam kiraan cukai bagi perniagaan tersebut (kecuali Sdn Bhd).

Kenapa?

Ini kerana dalam entiti tersebut (kecuali Sdn Bhd dan Bhd), ia dianggap bukan entiti berasingan. Dalam kata lain Enterprise tersebut merupakan mewakili pemilik.

Disebabkan itu, kiraan cukai untuk enterprise, jika ada caruman EPF untuk pemilik. Ianya dianggap sebagai simpanan.

Bagaimana dengan pelepasan individu?

Untuk pelepasan individu, potongan/pelepasan hanya dibenarkan untuk bahagian caruman pekerja saja. Tidak untuk caruman majikan.

..

Semoga Bermanfaat.

 


” DAPATKAN ILMU2 BISNES SECARA PERCUMA DARI MENTOR2 USAHAWAN YANG BERPENGALAMAN DARI PELBAGAI BIDANG BISNESS + PERCUMA TEMPLATE PENGURUSAN DUIT BISNES BERNILAI RM97 SEKARANG!” 👇

 

WEBSITE:

https://geniususahawan.com/

JOIN OUR FACEBOOK GROUP: Circle Genius Usahawan

https://www.facebook.com/groups/395348818323634

JOIN OUR TELEGRAM GROUP:

https://t.me/geniususahawanadvisory

.

#GenU
#MaxCashReserve
#KonvensyenGeniusUsahawan
#FinacialSwagger

Dah Layak Bayar Cukai? Ketahui Jenis Pendapatan Yang Dikenakan Cukai..

Ramai dah tahu kena bayar cukai, tapi tak tahu apa pula jenis pendapatan yang kena cukai.

Baca senarai bawah ni untuk tahu lebih lanjut..

1. Perniagaan Atau Profession

Kalau anda ada buat bisnes kecil-kecilan secara full time atau part time, ia akan kena cukai.

Youtuber, instafamous, blogger dan influencer pun termasuk dalam kategori ini.

Bila duit dah banyak masuk dalam akaun peribadi, bank pun boleh kejar anda ye.

Jadi anda kena buka akaun semasa dan daftar ssm.

Jangan lupa juga isytihar cukai.

2. Penggajian

Yang ni untuk pekerja yang ada gaji yang layak kena potong cukai.

Majikan akan buka fail untuk bayar gaji pekerja mereka.

3. Dividen & Faedah

Ada dapat dividen? Itu pun dikira pendapatan dan akan dikenakan cukai, kecuali dividen dari Tabung Haji dan ASB.

4. Diskaun

Biasa bukan dalam bentuk wang ringgit, tapi sebagai manfaat seperti dapat diskaun untuk beli kereta, rumah, perabot dan lain-lain.

Jumlah diskaun itu akan kena cukai.

5. Sewa

Anda ada buat bisnes sewa kereta, rumah atau tanah? Semua duit yang anda dapat tu akan kena cukai.

6. Royalti

Antara mereka yang dapat royalti adalah penulis, pelukis dan penyanyi.

Tapi ada juga yang dikecualikan cukai, seperti individu yang bermastautin di Malaysia.

7. Premium

Cukai juga boleh dikenakan kepada hadiah dan ganjaran dalam bentuk baucer, wang tunai, rumah, kereta, telefon, dan percutian.

8. Pencen

Untuk yang dapat pencen juga dikenakan cukai, tapi bersyarat. Tak semua pencen kena bayar cukai.

9. Anuiti

Ini untuk mereka yang dah bersara dan melanggan produk anuiti.

Mereka akan dapat wang secara konsisten dari syarikat tersebut, dalam tempoh yang ditetapkan.

Pendapatan anuiti juga dikenakan cukai.

Itu saja. Boleh faham ke?

Kalau anda ada pendapatan dari senarai ini, sila bayar cukai ye.

Belajar sesuatu hari ni? Klik butang share untuk kongsikan post ini kepada rakan-rakan yang lain.

Ini Akibatnya Kalau Syarikat Enterprise Tak Pernah Hantar Borang Cukai

Ia kisah berlaku pada perniagaan yang menguna pemilikan tunggal atau kata orang mudah faham Enterprise.

Kebanyakkan orang yang menjalankan perniagaan ini selalu ialah orang yang menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.

Disebabkan fikiran tersebut, kebanyakkan mereka yang membuka enterprise menyangka tiada pihak akan ganggu mereka terutama LHDN.

Akhirnya mereka memilih untuk tidak perlu simpan dokumen dan hantar borang cukai pendapatan.

Kisah malang ini terjadi pada perniagaan yang menjalankan kerja cuci kereta.

Pada permulaan perniagaan ni tidak lah rancak, namun selepas 2 tahun, perniagaan ni menjadi hingga jadi 3 cawangan.

Sepanjang 2 tahun tersebut, hampir tiada langsung dokumen disimpan dan tidak buat kemaskini penyata untung rugi.

Akhirnya, pihak LHDN dapat kesan perniagaan beliau tidak pernah didaftar dan serah simpan borang cukai pendapatan.

Atas sebab tidak pernah buat penyata untung rugi dan simpanan rekod yang baik. Pihak LHDN mengeluarkan anggaran cukai perlu bayar dan kompaun yang perlu ditanggung.

Nak jadi cerita jumlah keseluruhan yang dikenakan adalah sebanyak RM50,800.

Bagaimana cara mereka buat anggaran ialah dengan jangkaan kereta masuk dalam sehari dan pakej yang ditawarkan.

Selepas anggaran ini dikeluarkan, dalam tempoh sebulan syarikat hendaklah buat rayuan dan tunjuk penyata untung rugi yang sebenar.

Memang sukar untuk dapat penyata untung rugi yang tepat. Tapi apa yang boleh bantu ialah duit masuk di bank serta perbelanjaan yang logik berlaku pada perniagaan tersebut.

Akhirnya, pihak kami dapat keluarkan anggaran yang dirasa logik dan boleh diterima akal. Selepas rayuan dan budi bicara dibuat.

Syarikat dapat kurangkan bayaran cukai serta kompaun sehingga menjadi RM12400.

Pelajaran disini, sentiasa lah tahu bahawa serah simpan borang cukai pendapatan adalah jadi tanggungjawab bila anda sudah mula lakukan perniagaan.

Anda hendaklah sentiasa menyimpan dokumen serta kemaskini penyata rugi dan imbangan duga.

Kenapa? Jika gagal anda buat perkara ini, agak sukar untuk pihak anda melawan apa yang dianggar oleh pihak LHDN.

BELANJA SYARIKAT YANG TIDAK BOLEH KURANGKAN CUKAI

8 Belanja Syarikat Yang Biasa Berlaku, Tapi Tidak Boleh Kurangkan Cukai

Jika anda jalankan perniagaan, sebelum kita berbelanja banyak kepada sesuatu. Pastikan kita ketahui belanja tersebut dibenarkan atau tidak dalam kiraan cukai. Untuk apa?

➡️ Untuk elak anda bayar cukai yang tinggi disebabkan belanja tersebut
➡️ Untuk merancang cukai syarikat anda.

Belanja yang dijangka boleh kurangkan cukai tapi sebenarnya TIDAK BOLEH KURANGKAN CUKAI

Ini diantara perbelanjaan yang dibuat tetapi tidak dapat mengurangkan cukai disebabkan ia dianggap belanja tidak dibenarkan dalam kiraan cukai.

Semoga bermanfaat.

#AMS

….

1) Perbelanjaan renovasi pejabat

Perbelanjaan ini tidak dibenarkan untuk tuntutan sebagai elaun modal/ boleh kurangkan pendapatan boleh cukai kerana ia dianggap sebagai perbelanjaan bersifat modal yang belum hasilkan bisnes.

Dicadangkan, jika anda buat renovasi, pastikan anda pecahkan perbelanjaan tersebut secara terperinci. Sebagai contoh belian penghawa dingin, kipas, lampu. Ini untuk memudahkan anda menuntut elaun modal perbelanjaan aset tersebut.

……

2) Bayaran derma

Bayaran derma kepada badan selain yang dinyatakan didalam Akta Cukai, adalah tidak dibenarkan kerana ia dianggap perbelanjaan yang bukan untuk menjana pendapatan dan membantu bisnes.

Jika anda berminat untuk menderma, dicadangkan supaya anda mencari institusi yang mempunyai kebenaran daripada Jabatan Dasar LHDN sebagai derma yang dibenarkan. Sebagai contoh derma kepada pihak zakat, yayasan dan banyak lagi.

Sila rujuk: Laman Web LHDN (link)

…..

3) Bayaran kelas motivasi

Belanja yang digunakan untuk kelas yang tiada kaitan dengan bisnes, sebenarnya tidak dibenarkan untuk pemilik syarikat.

Dicadangkan, perbelanjaan ini dilakukan bersama pekerja. Ia boleh dibenarkan dan diletakkan sebagai latihan pekerja.

……

4) Caruman EPF untuk pemilik bisnes

Bagi mereka yang menguna entiti bisnes seperti pemilikan tunggal & pekongsian (lebih mudah dikenali sebagai ENTERPRISE), caruman EPF untuk pemilik tidak dibenarkan sebagai belanja untuk kurangkan cukai
● sebab dianggap sebagai belanja untuk simpanan peribadi

Namun ia boleh dituntut pelepasan dalam cukai individu pemilik tersebut.

……

5) Bayaran upah

Bayaran upah tidak dibenarkan cukai jika ia bersifat umum iaitu tiada surat tawaran dan maklumat terperinci tentang penerima. LHDN boleh anggap ia sebagai belanja yang ingin elak cukai.

Dicadangkan, sebarang perbelanjaan ini, ada wujud perjanjian dengan penerima. Dengan terperinci, mengenai tujuan, jumlah upahan dan maklumat penerima.

……..

6) Perbelanjaan beli tender

Bayaran beli tender tidak dibenarkan cukai kerana ia perbelanjaan modal. Ia bukan perbelanjaan yang sudah janakan pendapatan.

Perbelanjaan yang dibenarkan untuk tender hanyalah bayaran sambungan kontrak.

……..

7) Bayaran under table 😆😆😆 (faham2 sajalah)

Perbelanjaan ni memang sensitif untuk diungkitkan. Masih ada bisnes yang perlu bayaran yang dianggap komisen @ saguhati kepada orang tertentu atas peluang bisnes yang diberi.

● Ciri- ciri yang tidak dapat tolakan untuk kurangkan cukai
a) Tiada nama penerima wang tersebut
b) Bayaran tersebut dibayar semata-mata untuk dapat peluang peniagaan. Sebagai contoh hendak menemui orang penting.
c) Bayaran tersebut dibayar pada mereka yang tidak istiharkan pendapatan yang diterima dalam cukai pendapatan mereka.

……….

8) Bayaran guaman

Bayaran guaman yang digunakan untuk tujuan dibawah adalah tidak dibenarkan untuk tolakan cukai:-
a) bayaran untuk perjanjian dapat pinjaman permulaan
b) bayaran pinjaman untuk jual beli aset atau hartanah
c) Dalam kata mudah semua bayaran guaman untuk transaksi baru adalah tidak dibenarkan.

●Yang dibenarkan hanya:-
a) bayaran guaman untuk sambungan pinjaman
b) bayaran guaman untuk kutipan hutang klien

 


#AMS

Untuk info tentang pengurusan bisnes, saya ada didalam

1) Facebook pages
@amsyari shakur

2) Telegram
bit.ly/AmsyariShakur

#amaccgroup
#LHDN
#cukaisyarikat


Anda memerlukan khidmat nasihat berkenaan hal-hal persyarikatan seperti percukaian, perakaunan,  pengurusan sumber manusia dan pengurusan perniagaan? Hubungi AMACC di talian 03-89208081 atau 011-57536685 (Advisory Department) atau emailkan kepada contact@amacc.com.my Lebih mudah isikan maklumat anda di sini. Kami sedia membantu.

BELANJAWAN 2020 – CUKAI SYARIKAT

11 perkara bagi kesan pada syarikat untuk cukai dalam belanjawan 2020

—————————————

Untuk belanjawan 2020 yang baru ini, kerajaan ada umum beberapa perkara penting untuk diketahui oleh mereka yang menjalankan perniagaan.

Saya kongsikan 11 perkara penting yang boleh bagi kesan pada industri peniagaan. Untuk tambahan saya juga terangkan kelebihan cadangan belanjawan ini pada syarikat. Saya harap pekongsian ni dapat beri manfaat pada semua.
.

1) Cukai Pendapatan bagi Perusahaan Kecil & Sederhana (SME)

Semasa:
– Kadar semasa 17 % dikenakan keatas pendapatan bercukai sehingga RM 500,000

Cadangan:
-Dalam belanjawan 2020, kadar cukai 17 % bagi SME dinaikkan daripada RM 500,000 kepada RM 600,000

📌 Syarat :
– Hanya diberikan kepada syarikat yang keuntungan jualannya tidak melebihi RM 50 juta setahun

🔹Kelebihan ini berikan penjimatan sehingga RM7000 kepada syarikat


2) Elaun Modal keatas Aset bernilai kecil (Small Value Assets)

Semasa:
– Bagi tahun semasa nilai aset yang tidak melebihi RM 1,300 setiap satu boleh dituntut sepenuhnya dengan had yang ditetapkan sebanyak RM 13,000

Cadangan:
– Kadar nilai aset ini telah ditingkatkan kepada RM 2,000 bagi setiap satu dengan had elaun modal yang boleh dituntut sebanyak RM 20,000

🔹Kelebihannya syarikat dapat gunakan elaun modal yang lebih untuk kurangkan cukai semasa.


3) Potongan cukai keatas sumbangan projek amal dan komuniti

Semasa:
Potongan diberikan keatas perbelanjaan sumbangan berkaitan dengan pendidikan, kesihatan, peningkatan pendapatan golongan miskin, infrastruktur dan ICT

Cadangan:
Potongan ini diperluaskan lagi dengan merangkumi perbelanjaan bagi projek pemeliharaan alam sekitar dan pemuliharaan bangunan warisan yang ditetapkan oleh Jabatan Warisan Negara.

🔹Kelebihannya syarikat dapat buat lebih banyak projek CSR (Corporate Social Responsibility) dengan lebih banyak pilihan. Seterusnya dapat membantu syarikat buat pemasaran brand/jenama sambil menderma.


4) Penganjuran aktiviti kesenian, kebudayaan, sukan & rekreasi

Cadangan:
Pengecualian cukai pendapatan sebanyak 50% keatas pendapatan berkanun untuk syarikat yang menganjurkan aktiviti seni kebudayaan yang diluluskan dan pertandingan sukan & rekreasi antarabangsa yang diluluskan

🔹Syarikat dapat buat kurangan cukai untuk anjuran aktiviti yang disebut diatas

🔹Kelebihan sama seperti derma, syarikat dapat menganjur sambil membuat pemasaran brand

🔹Tujuannya untuk menggalakkan penganjuran aktiviti bagi menarik pelancong asing sempena Tahun Melawat Malaysia 2020.


5) Penajaan aktiviti kesenian, kebudayaan & warisan negara

Sebelum:
Had potongan cukai diberikan kepada syarikat yang menaja aktiviti kesenian, kebudayaan dan warisan terhad sehingga rm700, 000

Cadangan:
Belanjwan 2020 ia dinaikkan kepada RM 1juta setahun berbanding RM 700,000 sebelum. Dikuat kuasa mulai tahun 2020.

🔹Syarikat dapat buat kurangan cukai untuk anjuran aktiviti yang disebut diatas

🔹Kelebihan sama seperti derma, syarikat dapat menganjur sambil membuat pemasaran brand/jenama

🔹Tujuannya untuk menggalakkan penganjuran aktiviti bagi menarik pelancong asing sempena Tahun Melawat Malaysia 2020


6) Peluasan Skop Program Internship Berstruktur

Potongan dua kali diberi keatas perbelanjaan syarikat yang melaksakan Program Internship Berstruktur

Semasa:
Berbanding sebelum hanya kepada bidang kejuruteraan dan teknologi sahaja.

Cadangan:
Insentif cukai sedia ada untuk program latihan berstruktur diperluaskan untuk merangkumi Ijazah Sarjana Muda, diploma dan peringkat vokasional di SEMUA bidang akademik

– Bagi tahun taksiran 2020 hingga 2021

🔹Perbelanjaan diatas menjadi kurangan sekali lagi dalam kiraan cukai. Seterusnya membantu Syarikat membuat kurangan cukai

🔹Dengan perluaskan kepada semua bidang, syarikat dapat menikmati tanpa memilih bidang pelajar tersebut.


7) Lanjutan tempoh bagi syarikat yang menyertai Skim Latihan Dual Nasional

Potongan dua kali diberikan keatas perbelanjaan yang dilakukan oleh syarikat yang menyertai Skim Latihan Dual Nasional dilanjutkan untuk tempoh 2 tahun

Sebelum:
Mulai 1 Januari 2019 hingga 31 Disember 2019

Cadangan:
Mulai 1 Januari 2020 hinggan 31 Disember 2021

🔹Perbelanjaan diatas menjadi kurangan sekali lagi dalam kiraan cukai. Seterusnya membantu Syarikat dapat buat kurangan cukai

🔹Ia mengalakkan syarikat untuk membantu kerajaan kurangkan pengangguran.


8) Lanjutan tempoh potongan cukai keatas PTPTN yang dibayar oleh majikan bagi pihak pekerjanya

Potongan cukai bagi majikan yang menjelaskan bayaran balik pinjaman PTPTN bagi pekerjanya dilanjut kepada 2 tahun

Sebelum:
Mulai 1 Januari 2019 hingga 31 Disember 2019

Cadangan:
Mulai 1 Januari 2020 hinggan 31 Disember 2021

🔹Membantu syarikat untuk hargai pekerja dan salah satu cara untuk kurangkan beban pekerja

🔹Membantu kerajaan untuk mempunyai simpanan seterusnya untuk pelajar yang akan datang


9) Potongan cukai keatas Yuran Kesetiausahaan & Yuran Pemfailan Cukai

Sebelum:
– Dibenarkan potongan cukai seperti berikut

i. Yuran Kesetiausahaan sehingga RM 5,000
ii. Yuran Pemfailan Cukai sehinggan RM 10,000

Cadangan:
– Had potongan cukai keatas perbelanjaan yuran kesetiausahaan dan yuran pemfailan cukai digabungkan dan dibenarkan sehingga RM15,000 bagi tahun taksiran

🔹Bagi memberikan fleksibiliti kepada pembayar cukai

🔹Memberi syarikat tambahan perbelanjaan dibenarkan untuk kurangkan cukai


10) Insentif Cukai Bagi Pelaburan Sektor Elektrikal & Elektronik

Syarikat yang tamat tempoh kelayakan tuntutan Elaun Pelaburan Semula (EPS) diberikan Elaun Cukai Pelaburan Khas (ITA) sebanyak 50% ke atas perbelanjaan modal yang layak

– Layak dilakukan dalam tempoh 5 tahun

🔹Mengalakkan syarikat eletrik dan eletronik untuk bersaing

🔹Disamping dapat kelebihan dari cukai


11) Penganjuran Persidangan di Malaysia

Penganjuran dan mempromosi persidangan antarabangsa di dalam malaysia. Akan dapat 100% pengecualian cukai dalam pendapatan berkanun.

🔹Mengalakkan syarikat untuk menganjur dan mempromosi persidangan antarabangsa

🔹Dapat tingkatkan pemasaran brand, disamping dapat kelebihan dari cukai


Jika info ini membantu anda dan rakan anda, boleh war-warkan pada sahabat lain. Melalui belanjawan ini, anda boleh rancang cukai dengan baik.

#AMS

Untuk info tentang pengurusan bisnes, saya ada didalam

1) Facebook pages
@amsyari shakur

2) Telegram
https://t.me/joinchat/AAAAAEhDl_LAzTGDwiQCMA

 

#amaccgroup
#belanjawan2020
#cukaisyarikat


Anda memerlukan khidmat nasihat berkenaan hal-hal persyarikatan seperti percukaian, perakaunan,  pengurusan sumber manusia dan pengurusan perniagaan? Hubungi AMACC di talian 0389208081 atau 011-57536685 (Advisory Department) atau emailkan kepada contact@amacc.com.my Lebih mudah isikan maklumat anda di sini. Kami sedia membantu.